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Title :軌道の非線形力学特性が共振周波数・レール軸力関係に及ぼす影響
Title alternative :INFLUENCE OF MECHANICAL NQNLINEARITY IN RAILWAY TRACK ON RESONANT FREQUENCY-RAIL AXIAL LOAD RELATIONSHIP
Authors :阿久津, 友宏
紅露, 一寛
阿部, 和久
Publisher :土木学会
Issue Date :Jul-2013
Journal Title :鉄道工学シンポジウム論文集
Volume :17
Start Page :105
End Page :112
Abstract :レール支持部に存在する力学的非線形性が,レールの共振周波数と軸力との関係に及ぼす影響について考察した.そのために,まくらぎ位置を節とするレールの共振モードを対象に,調和加振下での定常解を与える汎関数をLagrangianの時間平均より求めた.当該汎関数より定常解や共振条件を導出し,共振周波数-軸力関係の加振力に対する鋭敏性を議論した.また,レール加振を模擬した数値解析を通し,本理論の妥当性を検証した.
The influence of mechanical nonlinearity in rail supports on the resonant frequency-rail axial load relationship is investigated. To achieve this, a harmonic load exciting the pinned-pinned resonance mode is considered, and a functional which derives a steady-state solution is formulated by time average of the Lagrangian. In the theoretical study, the nonlinearity is introduced in the rotational stiffness at each sleeper support. Based on the variations of the functional, the sensitivity of the above relationship to the load amplitude is revealed. Furthermore, through numerical analyses, validity of the theory is proved.
Keywords :continuous welded rail
axial stress
resonant frequency
mechanical nonlinearity
Type Local :学術雑誌論文
Language :jpn
Format :application/pdf
URI :http://hdl.handle.net/10191/31132
fullTextURL :http://dspace.lib.niigata-u.ac.jp/dspace/bitstream/10191/31132/1/17_105-112.pdf
Rights :Copyright(C)2013 公益社団法人土木学会
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Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10191/31132