ホーム    Nuar 総合案内    マイ・リポジトリ        English    ご意見

新潟大学学術リポジトリ Nuar >
020 教育学部 = Faculty of Education >
20 紀要 = Departmental Bulletin Paper  >
11 新潟大学教育学部研究紀要 自然科学編 = Bulletin of the Faculty of Education. Natural Sciences >

 

登録ファイル

ファイル 記述 サイズフォーマット
11(1)_17-35.pdf2596KbAdobe PDF
タイトル :電磁気学分野における生徒の概念理解を促す指導法の開発研究 : 五感を伴った手法に着目して
別言語のタイトル :Development and Implementations of the Instructional Strategies that Help Student Understanding of Scientific Concepts in Electricity and Magnetism : Through the Use of Students’ Five Senses
著者 :仲里, 和子
土佐, 幸子
公開者・出版者 :新潟大学教育学部
刊行年月 :2018-10
掲載誌名 :新潟大学教育学部研究紀要 自然科学編
巻 :11
号 :1
開始ページ :17
終了ページ :35
抄録 :It is often the case that middle-school students have difficulties in understanding concepts in electricity and magnetism in science lessons. Especially in Okinawa where students are facing serious problems of having low scores in the national assessment tests, the percentage of students who have difficulties in the electricity and magnetism unit of the science curriculum is high and instructional strategies to overcome the difficulties are very much needed. In this study, instructional strategies that help student understand scientific concepts in electricity and magnetism (E&M) were developed and implemented in middle-school science. The background of the teaching of the E&M area was explored first using the government-issued documents and textbooks. Analyses of middle-school science lessons followed to reveal the types of questions that are effective for student understanding of scientific concepts. Based on these findings and the constructivism framework, an 8th grade mock lesson in electricity was developed and implemented (N=9). The results indicate the effectiveness of a ) the multi-perspective for developing a science lesson, b) questions at the comprehensive level of Bloom’s taxonomy, and 3) the material developed for this lesson to help students feel the electricity by using their fingers immersed in water. Further implications of the effectiveness of the use of senses in science teaching are discussed.
キーワード :middle-school science
electricity and magnetism
constructivism
lesson analysis
five senses
資料種別 :紀要論文
言語 :jpn
フォーマット :application/pdf
URI :http://hdl.handle.net/10191/50671
fullTextURL :http://dspace.lib.niigata-u.ac.jp/dspace/bitstream/10191/50671/1/11(1)_17-35.pdf
出現コレクション:11 新潟大学教育学部研究紀要 自然科学編 = Bulletin of the Faculty of Education. Natural Sciences

このアイテムの引用には次の識別子を使用してください: http://hdl.handle.net/10191/50671

・学術リポジトリに登録されている研究成果の著作権は,著者,出版社(学協会)などが有します。

・学術雑誌に掲載された論文等は,発行された誌面とはレイアウトの相違や文言の違いなどがあり得ます。

・表示・ダウンロードした研究成果は,著作権法に規定されている私的使用,引用等の範囲内で利用してください。