ホーム    Nuar 総合案内    マイ・リポジトリ        English    ご意見

新潟大学学術リポジトリ Nuar >
020 教育学部 = Faculty of Education >
20 紀要 = Departmental Bulletin Paper  >
11 新潟大学教育学部研究紀要 自然科学編 = Bulletin of the Faculty of Education. Natural Sciences >

 

登録ファイル

ファイル 記述 サイズフォーマット
11(1)_1-15.pdf1522KbAdobe PDF
タイトル :理科授業実践におけるコンフリクトマップの有用性 : てこの原理に関する誤概念に注目して
別言語のタイトル :Effectiveness of the Use of the Conflict Map in Science Lessons : In the case of the misconceptions about leverage
著者 :土佐, 幸子
内田, 悠人
公開者・出版者 :新潟大学教育学部
刊行年月 :2018-10
掲載誌名 :新潟大学教育学部研究紀要 自然科学編
巻 :11
号 :1
開始ページ :1
終了ページ :15
抄録 :In this study, misconceptions about leverage were revealed though the use of a questionnaire for the college students enrolled in the Science Methods class at a university (N=105). The questionnaire includes a question about the balance of a stiff piece of wire hang by string in the middle and bent on one side. Through the analysis of the survey responses, this study identified three types of misconceptions about leverage, namely, a) judgment by the appearance, b) forces other than gravity work, and c) the wire balances when the weight on both sides equal. Based on these findings, a lesson plan was developed using the idea of a conflict map by Tsai. The use of the conflict map helped the researchers to develop a lesson to help students change their misconceptions into correct understanding of the principles of leverage through a step-wise manner. A mock lesson about leverage was implemented to the group of college students who are prospective teachers of science in elementary and middle-school science (N=7). The analysis of the surveys administered before and after the lesson showed that student misconceptions about leverage were changed into correct understanding. Limitations and extensions of the study were further discussed.
キーワード :conflict maps
misconceptions
leverage
資料種別 :紀要論文
言語 :jpn
フォーマット :application/pdf
URI :http://hdl.handle.net/10191/50677
fullTextURL :http://dspace.lib.niigata-u.ac.jp/dspace/bitstream/10191/50677/1/11(1)_1-15.pdf
出現コレクション:11 新潟大学教育学部研究紀要 自然科学編 = Bulletin of the Faculty of Education. Natural Sciences

このアイテムの引用には次の識別子を使用してください: http://hdl.handle.net/10191/50677

・学術リポジトリに登録されている研究成果の著作権は,著者,出版社(学協会)などが有します。

・学術雑誌に掲載された論文等は,発行された誌面とはレイアウトの相違や文言の違いなどがあり得ます。

・表示・ダウンロードした研究成果は,著作権法に規定されている私的使用,引用等の範囲内で利用してください。