HOME    Nuar Information    mypage        Japanese    Feedback

新潟大学学術リポジトリ Nuar >
400 教育・学生支援機構 = Institute of Education and Student Affairs >
20 紀要 = Departmental Bulletin Paper >
01 新潟大学高等教育研究 >

 

Files in This Item:

File Description SizeFormat
6_23-30.pdf11918KbAdobe PDF
Title :高度専門職業人としての教員の資質能力を育成する教職大学院の授業開発
Authors :兵藤, 清ー
宮薗, 衛
小久保, 美子
高木, 幸子
Publisher :新潟大学教育・学生支援機構
Issue Date :Mar-2019
Journal Title :新潟大学高等教育研究
Volume :6
Start Page :23
End Page :30
ISSN :2188-0050
Abstract :本研究は,教職大学院において,学び続ける高度専門職業人としての教員に求められる資質能力を育成するためには,科目ごとに,その特質を踏まえて資質能力を明確化し,それに即した育成方法を具体化することが重要であることを主張するものである。このために(1)学校現場における具体的事象(実践)を基にした問題意識の醸成,(2)聴き合うことから始める他者との対話,振り返りシートの活用による自己内対話の重視,(3)異年齢,異経験の院生同士のチームによるカリキュラム開発活動の設定という3つの視点から授業開発を行った。その結果「教育課程編成の理論と実践」の科目の特質を踏まえて明確化した資質能力(①学校現場における教育課題を発見し,その解決に向けたカリキュラムの在り方を探究していく力,②カリキュラム等に関する高度な専門的知識,③カリキュラム開発のために協働していく力)の育成に成果を上げた。なお本稿では,「教育課程」を「カリキュラム」概念(計画・実施・結果レベルを含む概念)で捉えて用いる。
The purpose of this research is to foster competencies required for teachers as advanced professional persons to continue learning at graduate schools of education. It asserts that it is important for each subject to clarify competencies based on the characteristics of the subject and to embody the method to nurture the clarified competencies. For this purpose, author developed lessons from three viewpoints. (1) Fostering awareness of problems based on concrete practices at schools, (2) Emphasis on dialogue with other people starting from listening to each other, and self-dialogue by utilizing reflection sheet, (3) Setting of curriculum development activities by teams of graduate students of different ages, different experiences. As a result, author succeeded in nurturing competencies that were clarified based on the characteristics of the subject of Theory and practice of curriculum development (① The ability to discover educational challenges at school scene and to explore the way of curriculum to solve the educational challenges, ② Advanced expertise on curriculum etc. ③ The ability to collaborate for curriculum development). In this paper, author use kyouikukatei as a concept of curriculum (concept including planning, implementation and result level).
Keywords :高度専門職業人
学び続ける教師
資質能力
授業開発
ADVANCED PROFESSIONAL PERSONS
CONTINUE LEARNING TEACHERS
COMPETENCY
TEACHING DEVELOPMENT
Type Local :紀要論文
Language :jpn
Format :application/pdf
URI :http://hdl.handle.net/10191/51131
fullTextURL :http://dspace.lib.niigata-u.ac.jp/dspace/bitstream/10191/51131/1/6_23-30.pdf
Appears in Collections:01 新潟大学高等教育研究

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10191/51131