ホーム    Nuar 総合案内    マイ・リポジトリ        English    ご意見

新潟大学学術リポジトリ Nuar >
020 教育学部 = Faculty of Education >
10 学術雑誌論文 = Journal Article  >
10 査読済論文 = Postprint  >

 

登録ファイル

ファイル 記述 サイズフォーマット
43(2)_113-124.pdf755KbAdobe PDF
タイトル :「観察によって得た知識」と「科学的情報から得た知識」をいかに関連づけるか : 地球の形の概念の場合
別言語のタイトル :A STUDY ON HOW TO RELATE "OBSERVATIONAL KNOWLEDGE" AND "KNOWLEDGE FROM SCIENTIFIC INFORMATION" : A case of the concept of the earth's shape
著者 :中島, 伸子
公開者・出版者 :日本教育心理学会
刊行年月 :1995-6
掲載誌名 :教育心理学研究
巻 :43
号 :2
開始ページ :113
終了ページ :124
ISSN :0021-5015
抄録 :The present study had two purposes. One was to investigate children's and adults' informal knowledge of the earth's shape, especially on how they related the following two knowledges : "observational knowledge (e.g.the ground is flat)" and "knowledge from scientific information (e.g.the earth is round)", both conflicting each other. A second purpose was to examine effects of instructions invented by the author on changes from inadequate into adequate knowledges. The results of Exp. I and II-A : showed that contrary to results of previous researches there were many children (Kindergarteners, 1st, 3rd-, 5th-grades) who couldnot relate two conflicting knowledges at all. Although getting older made more people able to relate them correctly if needed, for a long time they considered them as distinct. The results of Exp. II-B showed that in order for children to correctly relate these knowledges, it was necessary to instruct them explicitly on how to properly relate them, while clearly indicating the conflict between both knowledges.
キーワード :informal knowledge
conflict
observational knowledge
knowledge from scientific information
instruction
資料種別 :学術雑誌論文
言語 :jpn
フォーマット :application/pdf
URI :http://hdl.handle.net/10191/8886
fullTextURL :http://dspace.lib.niigata-u.ac.jp/dspace/bitstream/10191/8886/1/43(2)_113-124.pdf
関連 :http://ci.nii.ac.jp/naid/110001892976
権利 :日本教育心理学会
出現コレクション:10 査読済論文 = Postprint

このアイテムの引用には次の識別子を使用してください: http://hdl.handle.net/10191/8886

・学術リポジトリに登録されている研究成果の著作権は,著者,出版社(学協会)などが有します。

・学術雑誌に掲載された論文等は,発行された誌面とはレイアウトの相違や文言の違いなどがあり得ます。

・表示・ダウンロードした研究成果は,著作権法に規定されている私的使用,引用等の範囲内で利用してください。